Rekrutacja on-line: Sprawdź, jak przygotować się do rozmowy z klientem

W ostatnich dwóch latach znakomita większość rozmów o pracę odbyła się zdalnie. Rozmowy rekrutacyjne on-line na stałe wpisały się w standardy firm. Choć rozmowy kwalifikacyjne przez Skype, Microsoft Teams lub inne narzędzie niewiele różnią się od tych tradycyjnych, jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę w procesie przygotowania się przez kandydatów.

Autorzy:

Beata Węgrzyn, Marketing Manager
Jacek Biliński, Digital Technology Consultant / Project Manager

W przypadku rozmów specjalistów IT z klientami dochodzi kilka kolejnych aspektów, dlatego do stworzenia tego artykułu zaprosiliśmy Jacka Bilińskiego, konsultanta IT ProData Consult z ponad 15-letnim doświadczeniem na rynku pracy. Tak powstała lista porad, jak być w 100% przygotowanym do rozmowy on-line, aby pozyskać możliwość realizacji projektu IT i nie tylko.

Trudne łatwego początki

Krok pierwszy to sprawdzenie łącza internetowego i działania kamerki internetowej. Wydaje się dość oczywiste, jednak często okazuje się, że dźwięk nagle się urywa i zamiast płynnej rozmowy słychać trzaski a obraz jest rozmyty. W przypadku, gdyby kłopoty z połączeniem pojawiły się dopiero w trakcie rozmowy i trwały przez dłuższy czas, poinformuj o tym klienta. Przeproś i zaproponuj rozmowę przez telefon, jeśli wyrazi taką chęć i będzie chciał w taki sposób kontynuować lub w ostateczności, gdyby problemy się powtarzały, poszukajcie wspólnie innego terminu. Pamiętaj jednak, że problemy techniczne mogą działać niekorzystnie na wizerunek:

{  ‘Jako specjaliści IT powinniśmy być przygotowani na portfel technologii do rozmowy online. W praktyce oznacza to, że akceptujemy technologię, którą proponuje klient. Najbardziej popularne to oczywiście Teams, Skype, Zoom. Pojawiają się również GoToMeeting, uShare, CiscoWebex lub inne. Pamiętajmy, że w przypadku technologii, której nie mamy zainstalowanej, zazwyczaj łączymy się przez przeglądarkę i unikamy trudności z instalacją tuż przed połączeniem’mówi Jacek.  }

Wracając do kwestii kamery internetowej, rozejrzyj się wokół. Co jeszcze w niej widać poza Twoją sylwetką? Pamiętaj także, że dobrze jest ustawić laptop lub komputer na podwyższeniu, aby oko kamery obejmowało całą Twoją twarz i szyję a kont nachylenia kamery był odpowiedni. Podczas rozmowy ważne jest nawiązanie kontaktu wzrokowego. Klient nie chce oglądać np. jedynie Twojego podbródka.

A co z oświetleniem? To również warto sprawdzić wcześniej. Jeśli przebywasz w pomieszczeniu z dużą liczbą okien, spróbuj je zasłonić tak, aby światło nie padało na monitor. Lampa skierowana na nas sprawi, że będziemy wyglądać blado, natomiast oświetlenie za naszymi plecami doda nam aureoli.

Wybierając garderobę na okazję rozmowy, uwzględnij przede wszystkim to, by dobrze prezentowała się przed kamerą. Od specjalistów IT raczej nie wymaga się garnituru i krawata podczas rozmów on-line, jednak schludna koszula na pewno pomoże Ci zyskać przychylność klienta.

Podsumowując, Twoja checklista na start:

  • Kamera, mikrofon i słuchawki – sprawdź, czy działają
  • Jakość obrazu
  • Jakość dźwięku
  • Jakość kadru (co widać w kamerze)
  • Uprzedź domowników o spotkaniu, żeby nikt Ci nie przerwał
  • Wycisz telefon, wyłącz ewentualne automatyczne powiadomienia / pop-upy w komputerze
IT-utvikling-uten-grenser-copy-2

Gdy rozmowa trwa…

Stacjonarnie, czy on-line poziom stresu kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej często pozostaje na wysokim poziomie. Nie ma lepszej na niego metody, jak dobre przygotowanie merytoryczne. Stres przed rozmową zazwyczaj wynika z niewiadomej. Oczywiście nie będziemy znać szczegółowych pytań i reakcji osób, ale jeśli jesteśmy świadomi własnych atutów, potrafimy je komunikować i pewne schematy rozmowy mamy przećwiczone, to wiemy jaka będzie nasza reakcja na takie lub inne pytanie. Zazwyczaj pozwala to zapanować nad naszymi obawami. Nie zmienia to faktu, że przygotowanie wymaga wytrwalej pracy nad wypracowaniem własnego profesjonalnego stylu.

O pytania otwarte typu ‘proszę powiedzieć mi coś o sobie’ raczej nie musisz się martwić. Podczas rozmów ze specjalistami IT klienci skupiają się głównie na kompetencjach twardych. Pamiętaj, że dużo już wiedzą o Tobie i Twoich umiejętnościach od polecających Twoją kandydaturę firm. W ProData Consult weryfikacja niektórych umiejętności trwa już na etapie poznawania kandydatów, jeszcze przed przedstawieniem ich klientom.

W kontekście interview on-line specjaliści IT często stają jednak przed dylematem - jak poradzić sobie z pytaniami dot. Kompetencji bez możliwości pokazania ich w praktyce?

Jacek podpowiada: ‘Zazwyczaj interview online nie jest po to, by analizować fragmenty kodu. W tym celu organizowane są dodatkowe rozmowy z ekspertem technicznym lub przekazywane jest odrębne zadanie napisania fragmentu kodu realizującego krótkie zadanie. Podczas interview online rozmawiamy o umiejętnościach w formule krótkich historii o tym, czego dotyczyło zadanie, jaki był stopień komplikacji, jaka była nasza rola. Należy pamiętać, aby nasza opowieść nie była zbyt długa. Klienta nie interesują wszystkie szczegóły otoczenia biznesowego naszej historii. Klienta interesuje to, co my w tym zadaniu zrobiliśmy, co było trudne i jak wtedy reagowaliśmy, czego się nauczyliśmy. Innymi słowy opowiadając o umiejętnościach podajemy kontekst w formie minimalnej i opowiadamy o tym, jak my działaliśmy w tych okolicznościach’.   }

{ Zaraz potem dodaje: ‘W przypadku rozmowy o kompetencjach bardzo ważne jest zrozumienie, które kompetencje są kluczowe dla osoby rekrutującej. Należy bardzo uważnie czytać ofertę, pytać o zasadniczy problem związany z zadaniem, pytać o to, które kompetencje są najważniejsze. Często dopiero bezpośredni przełożony lub projekt manager zna odpowiedź na takie pytanie. Jeśli nie posiadamy kluczowej dla tej roli kompetencji (np. znajomości określonej technologii), to nie należy tego ukrywać, bo efektywnie chodzi o nasz wizerunek i wiarygodność. Z drugiej strony, jeśli pytanie dotyczy kompetencji, która nie jest kluczowa dla tej roli (często profil idealnego kandydata zawiera wiele takich), a my nie mamy jej opanowanej biegle, to należy opowiedzieć o sytuacji w jakiej mieliśmy kontakt z tym zagadnieniem, zadeklarować chęć poszerzenia tego obszaru wiedzy i pozostawić klientowi ostateczną decyzję’. }

Jacek zwraca również uwagę na konieczność zadawania pytań podczas rozmowy:

‘Zawsze warto dogłębnie zbadać kwestię tego, jakiego efektu pracy konsultanta oczekuje klient. Jak przekonamy się o tym, że projekt jest dobrze realizowany? Jaki powinien być efekt za 3 miesiące, jaki za 6 miesięcy, jaki za rok? Ta część rozmowy pozwoli nam poznać oczekiwania, nawet jeśli mogą one być bardzo wygórowane i zależne od pracy zespołu (a nie tylko naszej) to warto je usłyszeć i zastanowić się, jak my pasujemy do tego zadania’.  

Negocjacje stawek godzinowych podczas rozmowy on-line niczym nie różnią się od negocjacji podczas rozmów stacjonarnych. Zazwyczaj wstępne oczekiwania i poziom stawek znane są przed spotkaniem. Negocjacje finalnej stawki pozostawmy na koniec spotkania, lub na kolejne spotkanie. W sytuacji gdy klient pozna nas i składa nam ofertę, wiemy że nasze atuty zostały docenione. Jednocześnie my wiemy, jak ten projekt jest ważny dla naszego rozwoju osobistego.

Jacek dodaje: ‘Warto kwestię stawki skonsultować z osobą pośrednicząca w rekrutacji. Pytanie testujące ten aspekt może dotyczyć budżetu na wynagrodzenie dla osoby na rekrutowane stanowisko. Możemy też zapytać, czy stawka może być skorygowana do poziomu X po okresie pierwszych 6 miesięcy’.

Gdy rozmowa dobiega końca…

Warto zapytać na koniec rozmowy, czy klient chciałby otrzymać link do naszego portfolio. Taki materiał należy wcześniej mieć przygotowany. Może to być w formacie profilu (np. LinkedIn) jeśli mamy odpowiednio skonfigurowany (z przykładami projektów), lub pliku (np. pdf) z opisem projektów lub linku do strony, którą mamy specjalnie w tym celu przygotowaną. Ważne, aby portfolio było zbudowane z intencją wiarygodnego budowania wizerunku oraz tworzone było ze świadomością tego, kto będzie kluczowym odbiorcą portfolio. Zazwyczaj są to osoby decyzyjne. Opis projektów ma być krótki. Nie zapomnijmy napisać o tym, jaki był efekt naszej pracy’. – radzi Jacek.

Po zakończeniu rozmowy upewnij się, że poprawnie wylogowałeś/łaś się z komunikatora, przez który owa rozmowa była prowadzona. Niestety nadal zdarza się kandydatom komentować kwestie poruszane na interview, gdy osoba po drugiej stronie nadal może ten komentarz usłyszeć.

Choć to rzadkość w świecie IT, możesz pokusić się o e-mail z podziękowaniem za rozmowę. Możesz w nim także nawiązać do kwestii, które padły podczas on-line interview. Nie rób tego jednak na gorąco. Rekomendujemy wysyłkę po kilku godzinach lub następnego dnia.

Warte przemyślenia…

Podczas rozmów ze specjalistami IT o rozmowach rekrutacyjnych on-line z klientami często pada również następujące pytanie:

Co, jeśli osoba po stronie klienta, z którą rozmawiam, posiada inne kompetencje lub nie jest osobą techniczną?

Na początku warto podkreślić, że takie sytuacje zdarzają się niesamowicie rzadko. Osoba po stronie klienta, z którą rozmawiamy to zazwyczaj tzw. hiring manager – ktoś, kto będzie później naszym szefem lub z kim będziemy bezpośrednio pracować nad projektem. Jeśli jednak tak nie jest, Jacek radzi następująco:

{  ‘W ramach przygotowania do spotkania absolutnie kluczowe jest zrozumienie, z kim będziemy rozmawiać. Wyobraźmy sobie, że drużyna jedzie na mecz, a nie wie, z kim będzie grać. Brzmi absurdalnie, prawda? Do takiego absurdu nie możemy dopuszczać w przypadku naszych rozmów. Nawet jeśli nie jest to jasne, to do ostatniej chwili zabiegamy o taką informację. Pozwala to nam przygotować się i dostosować nasz styl do oczekiwań rozmówcy. Zdarza się, że osoba decyzyjna, z którą rozmawiamy, nie jest ekspertem technicznym. Nawet jeśli jest to osoba z IT, fakt że rozmówca nie jest tak biegły w określonej technologii, nie powinien dziwić. Przecież to z powodu brakujących kompetencji prowadzona jest ta rekrutacja. Ważne jest, czy my potrafimy profesjonalnie pokazać, że jesteśmy właściwym kandydatem. Skupiamy się na tym, jak rozumiemy zadanie (dopytujemy) i jak potrafimy je zrealizować (przykłady)’.  }

Podsumowując…

{

Odpowiednie przygotowanie jest niezbędne do pozytywnego zaprezentowania się na każdej rozmowie kwalifikacyjnej, niezależnie od jej formy. Od pewnego czasu poza kompetencjami twardymi, klienci coraz częściej zwracają również uwagę na osobowość i dopasowanie do reszty zespołu. W przypadku rozmowy prowadzonej zdalnie, utrudnienie w ‘przedstawieniu siebie’ może stanowić odległość, ograniczenia w mowie niewerbalnej, a także wspomniane aspekty techniczne. Nie oznacza to jednak, że pozytywne zaprezentowanie się na rozmowie rekrutacyjnej prowadzonej zdalnie jest bardzo trudne – wymaga po prostu dobrego przygotowania i zwrócenia uwagi na inne aspekty. Bez względu na to, czy od klienta dzieli nas metr czy setki kilometrów, dobre przygotowanie, kultura osobista i autoprezentacja zawsze zostaną zauważone, docenione i wzięte pod uwagę w całym procesie rekrutacji.

}

Obraz1

O współautorze:

Jacek Biliński

Digital Technology Consultant i Project Manager w ProData Consult Polska. Na rynku pracy od 1993 r. W portfolio marek, dla których pracował znajdują się takie giganty jak Shell i Microsoft. Absolwent Politechniki Warszawskiej oraz Głównej Szkoły Handlowej. Z ProData Consult związany od ponad roku, gdzie realizuje projekty dla klienta Volkswagen Bank.

Profil LinkedIn

Chcesz pracować jako niezależny konsultant IT?

Daj się połączyć z najlepszymi projektami na rynku!