Umiejętności miękkie umiejętnościami przyszłości... także w IT

W latach 50-tych w wojsku USA został zreformowany system przygotowania personelu wojskowego.  W oparciu o istniejące dowody naukowe zostało wprowadzonych wiele zmian i jedną z głównych było dzielenie umiejętności na 2 kategorie.  Umiejętności profesjonalne, mianowicie praca ze sprzętem i pojazdami została nazwana hard skills. Z kolei, umiejętności pracy z ludźmi oraz informacją nazwano soft skills. Te terminy tak dobrze się sprawdziły, że zostały wykorzystane nie tylko w branży wojskowej, ale i w biznesie.

Autorka: Uliana Zarusińska, Resource Specialist, ProData Consult

 

  • Hard skills czyli umiejętności twarde to  mierzalne umiejętności, które nabywamy w toku nauki. Kompetencje twarde są często oceniane w systemie zero-jedynkowym, a więc albo się je posiada, albo nie. Tę umiejętności łatwiej rozwijać, ponieważ wszystko zależy od naszej woli i chęci. Na przykład: programowanie reaktywne, nowe bazy danych, czy środowisko chmurowe.

 

  • Soft skills czyli kompetencje miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, które zwykle mają związek z osobowością jednostki i mają wpływ na naszą umiejętność wykonania zadania. Często te umiejętności zależą od cech osobowości oraz  doświadczenia. Na przykład: umiejętność pracy z zespołem, towarzyskość, umiejętność pracy pod presja, empatia.

 

Kompetencje miękkie, przez wielu błędnie traktowane są jako drugorzędne, mają bardziej subiektywną naturę i są trudniejsze do zmierzenia, co nie oznacza jednak, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie można ich poddać testom, które by je weryfikowały. Umiejętność wykonywania technicznych aspektów pracy jest bardzo ważna, natomiast aby zostać wybitnym pracownikiem lub podziwianym liderem, potrzebny jest arsenał umiejętności, które są trudniejsze do zmierzenia, ale kluczowe dla sukcesu. Na przykład, utalentowany grafik komputerowy może zachwycać ludzi swoimi dziełami, ale jeśli stale nie dotrzymuje terminów lub nie słucha informacji zwrotnych – co prowadzi do kosztownych opóźnień w projektach lub zdenerwowania klientów – może stracić pracę.  Brak umiejętności miękkich, takich jak niezawodność, zarządzanie czasem i krytyczne myślenie, może wyeliminować pracownika z solidnymi umiejętnościami technicznymi na wiele sposobów.

Według raportu LinkedIn’s 2019 Global Talent Trends, 57% procent pracodawców twierdzi, że docenia kompetencje miękkie bardziej, niż te twarde. O wiele łatwiej jest doszkolić pracownika w kwestii programowania, niż rozwijać inteligencję emocjonalną czy komunikatywność. Dla tego umiejętności miękkie nazywane są kompetencjami przyszłości.

umiejetnosci-miekkie-uliana-prodata-consult

Autorzy raportu Monster.com „The Future of Work 2021: Global Hiring Outlook” poinformowali, że gdy pracodawcy zostali poproszeni o określenie najważniejszych umiejętności, których oczekują od pracowników, wymienili umiejętności miękkie, takie jak niezawodność, praca zespołowa/współpraca, elastyczność i rozwiązywanie problemów.

"Podczas gdy większość ludzi jest zatrudniana ze względu na ich umiejętności techniczne, ich umiejętności miękkie zapewniają im „trwałość kariery” - mówi Alexandra Levit, futurystka i autorka Humanity Works: Merging Technologies and People for the Workforce of the Future, definiując ten termin jako zdolność do zdobywania umiejętności, wiedzy i sposobu myślenia potrzebnych do bycia zaangażowanym i produktywnym członkiem zespołu.

Jak więc rozwijać kompetencje miękkie?

Rozwinięte umiejętności miękkie zdecydowanie pomagają we wspinaniu się po szczeblach kariery, ponieważ z każdym kolejnym krokiem jest coraz więcej obowiązków. Jeśli widzisz się na stanowisku Seniora, powinieneś pomyśleć o rozwijaniu umiejętności miękkich. Stanowisko Seniora różni się od tych juniorskich nie tylko doświadczeniem, ale także umiejętnością podejmowania korzystnych dla firmy decyzji.

Google przeprowadziło kilka ciekawych badań na ten temat w 2017 roku. Postanowili wyłonić najlepsze zespoły w firmie. Zgodnie z wynikami okazało się, że pracownicy najbardziej produktywnych zespołów to są osoby o wysokim poziomie kompetencji miękkich.

Jakie umiejętności miękkie są potrzebne?

1. Komunikatywność

Są to umiejętności negocjacji, prezentacji, umiejętność znajdowania kompromisów i pracy w zespole.

Rozwój produktu to wysiłek zespołowy. Pracując w zespole będziesz musiał wejść w interakcję z kolegami. Zwłaszcza teraz, gdy wiele firm organizuje retrospektywy i inne wydarzenia wewnętrzne, podczas których omawiane są problemy, rozwiązania i nowe pomysły.

Umiejętności komunikacyjne przydadzą się podczas komunikowania się ze współpracownikami, dzielenia się doświadczeniem i wiedzą.

Komunikatywność - Jak ją rozwijać?

Bądź otwarty na komunikację, wychodź do ludzi. Pomagaj innym i nie bój się prosić o pomoc – zachęcaj do komunikacji. Cóż, banalna rada - komunikuj się! To jedyny sposób na doskonalenie tej umiejętności, nie pomogą tu żadne kursy i książki.

umiejetnosci-miekkie-middle2-prodata-consult

2. Kreatywność i elastyczność

Dlaczego są potrzebne?

Podczas pracy nad produktem IT często wprowadzane są istotne poprawki, na które trzeba szybko reagować. Deweloper musi również myśleć horyzontalnie, aby generować sugestie dotyczące ulepszenia produktu. Elastyczność umysłu i kreatywność, nieszablonowe myślenie to główne zasady podejścia Agile.

Z technologicznego punktu widzenia iPhone czy iPod nie stanowią przełomu w innowacji, natomiast dzięki przede wszystkim kreatywnemu podejściu oraz dobrze przeprowadzonemu marketingowi marka jest tak popularna.

Kreatywność i elastyczność - Jak je rozwijać?

Znajdź nowe podejście do starych problemów. Zadaj sobie pytanie: „Jak możesz to zrobić inaczej?”

Podejmuj się zadań, których nie znasz. „Hell improves skill” - oznacza to, że im cięższe zadania podejmujesz, tym szybciej się uczysz.

3. Praca zespołowa

Jednym ze sposobów, aby poczuć siłę pracy zespołowej oraz - płynącej z niej - wzajemnej pomocy jest uprawianie sportu zespołowego, nawet wirtualnego.

Istnieje takie pojęcie jak Scrum, które do IT trafiło z rugby, a Scrum oznacza interakcję zespołową nad projektem. Godna uwagi jest pozycja czytelnicza założyciela zarządzania projektami Scrum, Jeffa Sutherlandawa. W książce „Scrum. Rewolucyjna metoda zarządzania projektami” opowiada o tym, jak Scrum działa w IT, jak go wymyślono, dlaczego i jak firmy przeszły od tradycyjnych metod zarządzania do metod zwinnych.

4. Time Management

W zarządzaniu czasem nie chodzi o czas, ale o zadania i priorytety. Jak zarządzać firmą, aby utrzymać produktywność w okresie dużego obciążenia i zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

Time Management - Jak go rozwijać?

Ponad pół wieku temu historyk i pisarz C. Northcote Parkinson sformułował prawo, które brzmi tak: "Praca rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny na jej ukończenie". Zaradzić temu pomoże podział dużych zadań na małe, aż do takich jak „pójść”, „napisać”, „zadzwonić”. Ludzki mózg boi się dużych zadań, bo nie wie od czego rozpocząć. Dlatego zaczynamy prokrastynować. Odkładamy zadanie raz za razem, aż nadejdzie deadline.

 

Trener biznesu Brian Tracy mówi: „Zjedz żabę rano”, co znaczy, że najtrudniejsze zadanie trzeba wykonać  na początku dnia.

 

5. Inteligencja emocjonalna

Dlaczego jest potrzebna?

Clue inteligencji emocjonalnej jest zrozumienie uczuć i emocji innych. Wokół nas jest wielu ludzi, wszyscy są różni: spokojni, energiczni, konfliktowi, ugodowi... O wiele łatwiej będzie się komunikować, jeśli zrozumiemy ich uczucia i motywację oraz będziemy wiedzieć, jak z nimi współdziałać. Za każdym razem musimy zrozumieć, kim są, czego chcą i (może przede wszystkim?) jakie są ich obawy.

Drugim elementem inteligencji emocjonalnej jest umiejętność zarządzania emocjami. Często działamy spontanicznie pod wpływem emocji, takich jak złość czy zniecierpliwienie. Kiedy rozumiemy i kontrolujemy nasze emocje, możemy częściej podejmować świadome i wyważone decyzje.

Inteligencja emocjonalna - Jak ją rozwijać?

Po pierwsze, aby zrozumieć innych ludzi, warto nauczyć się umiejętności aktywnego słuchania. Tak zostaliśmy stworzeni – lubimy więcej opowiadać, niż słuchać innych. Rzeczywiście, czasami bardzo trudno jest słuchać tego, co nam się mówi, zadawać pytania, prowadzić dialog. Umiejętność aktywnego słuchania pomoże w komunikacji zarówno z zespołem, jak i klientem.

Don’t be toxic – nie pozwól sobie być toksycznym. Nie krytykuj i nie narzekaj, zwłaszcza publicznie, bo takie działania są destrukcyjne – nie przynoszą korzyści Tobie i innym, nie tworzą wartości, a jedynie pogarszają nastrój i mikroklimat w zespole.

Podsumowanie:

Należy rozwijać umiejętności miękkie, jak również umiejętności „programistyczne”. Dlatego zdecyduj, którą umiejętność chcesz poprawić. Nie zajmuj się wszystkim na raz! Działaj stopniowo, jedna po drugiej. Tylko wtedy będzie to skuteczne. Przed realizacją przygotuj sobie plan z konkretnymi działaniami. Na przykład:

„Chcę rozwijać swoje umiejętności aktywnego słuchania. Oznacza to, że codziennie planuje dowiadywać się czegoś nowego o moich kolegach”.

 

Nie bój się, ćwicz i na pewno wszystko się ułoży!

umiejetnosci-miekkie-middle-prodata-consult

O autorce:

Uliana Zarusińska

Z ProData Consult związana od półtora roku, gdzie zajmuje się rekrutacją specjalistów IT. Swoją przygodę z biznesem rozpoczęła w 2015 r. a przed dołączeniem do naszej firmy pracowała min. dla takich marek jak aTeam, czy Relyon IT Services. Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Tarnopolu. Pasjonatka komunikacji i nauki języków obcych.

Chcesz pracować jako niezależny konsultant IT?

Daj się połączyć z najlepszymi projektami na rynku!